Resto VanHarte verwelkomt Koninklijk Paar en Duits staatshoofd aan de Amsterdamse eettafel

Staatsbezoek onderstreept maatschappelijke waarde van buurtverbinding, strijd tegen eenzaamheid en financiële gezondheid

Amsterdam, 29 mei 2026 – Resto VanHarte, het maatschappelijk buurtrestaurant dat al meer dan twintig jaar eenzaamheid bestrijdt door mensen samen aan tafel te brengen, verwelkomt op dinsdag 9 juni Zijne Majesteit de Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima, samen met de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier en zijn echtgenote Elke Büdenbender. Het bezoek is onderdeel van het officiële staatsbezoek dat de bondspresident op uitnodiging van Koning Willem-Alexander van 9 tot en met 11 juni aan Nederland brengt.

De gasten gaan in Amsterdam Oost, in het hart van de wijk, in gesprek met vrijwilligers en buurtbewoners over de kracht van buurtverbinding, de aanpak van eenzaamheid en het vergroten van financiële gezondheid. De Sociale Basis Amsterdam Oost vormt daarbij de verbindende factor: zij brengt bewoners en initiatieven in de wijk bij elkaar en maakt de samenwerking tussen verschillende organisaties mogelijk. Vrijwilligers van initiatieven op het gebied van financiële gezondheid, ouderenwerk en jongerenwerk geven een inkijkje in hun dagelijkse werk.

Een bewezen recept voor verbinding

Resto VanHarte werd in 2005 in Den Haag opgericht met één helder doel: mensen uit hun isolement halen door ze samen te laten koken en eten. Inmiddels werkt de organisatie landelijk, met tientallen locaties verspreid over heel Nederland. In een school of buurthuis met een professionele keuken staat één of twee avonden per week een gezond driegangendiner op tafel vanaf slechts acht euro per persoon. Alles draait op de inzet van vrijwilligers, die het hart vormen van iedere vestiging.

Begin 2025 vierde Resto VanHarte met een groots congres en jubileumdiner in de Beurs van Berlage haar twintigjarig bestaan: een mijlpaal die laat zien hoeveel behoefte er is aan laagdrempelige plekken waar mensen elkaar écht kunnen ontmoeten.

"Wij geloven dat de eettafel de krachtigste plek is om mensen met elkaar te verbinden. Eenzaamheid en gebrek aan sociale gezondheid zijn de grootste uitdagingen van onze tijd,” zegt Polle Janssens, directeur van Resto VanHarte. “Dat Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en de Duitse bondspresident met zijn echtgenote aanschuiven bij onze vrijwilligers en buurtbewoners, geeft een enorme erkenning aan de inzet van onze vrijwilligers. Zij zijn degenen die iedere week het verschil maken. We zijn er trots op dat Resto VanHarte al meer dan twintig jaar dé plek is waar verbinding begint aan de eettafel."

Het werk van Resto VanHarte is de Koninklijke Familie niet onbekend. Koningin Máxima bezocht eerder al de 15e vestiging in Amsterdam Noord, opende in 2010 de 25e vestiging in Amersfoort en was in 2017 aanwezig bij de opening van de 50e locatie; een KinderResto in Lelystad. Het bezoek van 9 juni bevestigt de blijvende betrokkenheid van het Koninklijk Huis bij het sociale weefsel van Nederland.

Beeld: ©RVD

Lees alle artikelen over het bezoek
Reserveer Doneer