Resto VanHarte Leiden

In Leiden moesten we vanwege het coronavirus onze Resto's half maart sluiten. Vrijwel direct erna startte Resto VanHarte verschillende initiatieven op om het contact met gasten en vrijwilligers te behouden. Vrijwilligers die altijd het restaurant runden, zetten zich nu in om contact te houden met de gasten via post, telefoon en social media. Daarnaast bakten twee vrijwilligers tot twee keer toe voor meer dan honderd gasten koekjes. Deze werden bezorgd met een mooie kaart. Ook begonnen we in mei met een soep challenge. We nodigden onze gasten uit om hun favoriete soeprecept met ons te delen. De lekkerste recepten beloonden we met verse soep en stokbrood, dat we bij de winnaars thuisbezorgden.

Trots op vrijwilligers 

Peter Heslinga, Coach/Horecamanager: “Ik ben ontzettend trots op onze vrijwilligers. Normaalgesproken koken we voor mensen uit de buurt. Toen dit door de lock down niet meer kon, bedacht het team in korte tijd zulke hartverwarmende initiatieven om toch in contact te blijven met onze gasten. Ik vind het mooi om te zien dat we onze rol als verbindende partij bleven spelen en mensen nog steeds met elkaar in contact brachten. Ook al was het dan met 1,5 meter ertussen.

Gelukkig konden we in juni weer heropenen op onze locatie in Slaaghwijk met eerst een proefdraaiavond voor vrijwilligers, gevolgd door een eerste Resto-avond. In september is Resto VanHarte Roomburgh heropend. Helaas kon Resto VanHarte Zuydtwijck vanwege strenge coronaregels nog niet open. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid organiseerden we drie bijzondere Resto-avonden met als thema Jong & Oud voor nieuwe én bestaande gasten. Op het menu stonden ‘ouderwetse’  familierecepten. Kleinkinderen van onze vrijwilligers en gasten hielpen mee met koken en opdienen van het diner. 

Niemand alleen aan tafel

Helaas moesten we in het najaar onze deuren alweer sluiten. Vanaf dat moment begonnen we met het aanbieden van afhaalmaaltijden. Bij de maaltijd ontvingen mensen ook een placemat met de opdruk 'Niemand alleen aan tafel'. Met de placemat riepen we onze gasten op om de afhaalmaaltijd samen - met inachtneming van de coronaregels - te gebruiken. Op deze manier zorgden we toch voor verbinding. En in november bezorgden onze vrijwilligers honderd bekers soep met nieuwsbrief bij de gasten van Resto VanHarte Zuydtwijck en Roomburgh.

Grootste Online Kerstdiner van Nederland

Resto VanHarte Leiden deed ook mee met het Grootste Online Kerstdiner van Nederland waarbij buurtbewoners een driegangenkerstdiner konden afhalen en meedoen met een speciaal online kerstprogramma dat de KRO NCRV samen met Resto VanHarte organiseerde. Zo konden we onze gasten ook tijdens de tweede lock down blijven voorzien van een lekkere, gezonde maaltijd én een praatje. We hopen hen snel weer te mogen ontvangen tijdens een gezellige Resto-avond.

Hierboven staan enkele voorbeelden van onze activiteiten in 2020. Voor een compleet overzicht van alle activiteiten van Resto VanHarte Leiden kunt u het lokale jaarverslag van Resto VanHarte Leiden opvragen bij Marielle van der Molen via m.vandermolen@restovanharte.nl.